Bebissymptom.

De kolik-aktiga nätterna verkar vara över. Det som är nu är nog mer en bebissymptom :P Att det skriks ibland kommer vi nog inte i från. De flesta nätter är bra. Det äts så blir förstås en del uppvaknanden när man har två små prinsessor.  Jag hade en kaosnatt där de åt varannan timme men de åt inte samma timme så jag hann lägga mig varje gång i hopp om att NU skulle de gå en längre stund tills de kurrade i Litens mage. Icke. Jag hade lika väl kunnat vara vaken hela natten. Men det var en natt och så länge det inte blir en vana är det okej.


Dagarna är i regel sämre än nätterna. Inte i form av skrik men närhet. De somnar och låter sig lämnas i sängen eller soffan men vaknar ganska kort efteråt om man inte sitter bredvid. Helst vill de vara i famnen och då kan de sova flera timmar. Det är galet mysigt att sitta med bebis men flyttkartonger packas inte av sig själv. Både för vår och bebisars skull har de varit iväg på egna äventyr så vi kunnat styra upp röran i lägenheten. Mormor & Morfar och Moster m. familj har ställt upp! Vi har tillbringat mycket tid tillsammans på landet denna sommar så gissar att tjejerna ser hela min familj som sin kärnfamilj så det kändes mer än tryggt. Flaskan tog de utan problem men hade det inte gått var vi ju bara några minuter bort. Vi hade aldrig hunnit utan barnvakt.


I fredags mitt i allt hade vi en tid på Danderyd då vi är med i en forsknignsstudie som heter LUFT.  De kollar tjejernas lungkapacitet på olika sätt. Studien görs på förtidigt födda, minns inte mellan vilka veckor. Det är inte för de som är extremt tidigt födda för där finns det visst forskning. Detta gäller för dem som är ”halvtidigt” födda, om man nu kan räkna 2 månader för halvtidigt...
Kruxet nu var att barnen skulle sova under själva kollen. Allt skulle gå fort om dem sov. Trodde aldrig det skulle gå men våra prinsessor var exemplariska. Somnade på beställning och fortsatte sova trots att de fick en mask för ansiktet. Rummet var nedsläckt och vi körde kaninens speldosa om och om igen vilket fungerade kanon. Lungorna var prima, inga spår av förtidigt födda skavanker. Nästa test är ganska snart igen men sen tror jag det dröjer ett år till nästa.


Det var min favoritläkare som vi träffade <3 Passade på att fråga om Novas öga som rinner och Sagas skalle som snedformats lite, sk. Prematurskalle. Ingen fara med någotdera. Novas öga ska fortsätta tvättas, tårkanalen är fortfarande för trång. Saga ska vi försöka få att ligga på högersida så kommer det formas tillbaka. Vid kraftig snedskalle kan det påverka musklerna i nacken resten av livet om man inte gör något så ville fråga.

 

Angående sömnen känns det som att det är vår stress som gjort tjejerna oroliga hemma på dagarna. På landet har det inte varit några problem, när vi är iväg är det inga problem och de sov även bra när de var hos Mormor/moster. Jag anade detta men när vi i fredags fick dem att somna på beställning gick det inte att förneka så nu har vi lagt om rutiner här hemma. Vi är inte helt klara med  allt inför fotografering på tisdag men nu delar vi på oss. Tjejerna ska inte påverkas av att vi hamnat mitt i en flytt.


Det var så klart dumt att flytta med så kort varsel men vad gör man när man öppnar en dörr, kliver in och inser att man kommit hem? Man köper så klart! Flytt 1 oktober!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0