Rapport 100208

Denna armé av människor som bryr sig om min lilla famlj är så fantastiskt att jag blir tårögd. Det är ljuspunkten i allt jobbigt som händer. Det finns människor som bryr sig om oss. Många människor. Ni är underbara!!!

 

Vi har varit trygga med att det bara händer på nätterna. Vi har vågat lämna bort barnen dagtid och jag har duschat medan barnen lekt eller sovit. I söndags krampade Nova på dagen.
Vi har varit trygga med att det bara händer en gång i samma feberperiod. I söndagskväll krampade Nova för andra gången samma dygn och sen tredje gången tidigt på måndagmorgonen. Därimellan ryckte det ungefär som sömnryck.
Någon som vill passa våra tvillingar?? ;)

 


Hemma

Jag var tom igår. Fanns inga ord att förmedla trots att jag vet att många undrade. Med tre timmar sömn i kroppen och en stor mängd oro blir det lätt så. Jag gick till öppnis istället med Sofie & Minna. Saga blev tvärtrött av det och sov länge efteråt. Jag gillar öppnis ;P
Nu är barnen hemma och Andreas kommer vara föräldraledig hela februari. Det känns tryggt. Lysekil, Borlänge och till och med Eskilstuna känns långt bort om det ska ryckas dygnet runt.

 

Två ambualanser avbeställdes undert söndagsdygnet. Kramperna var förhållandevis milda och hävdes innan någon ambulans hann komma. På söndagkvällen diskuterade vi om det var bättre att åka in men de gör egentligen inget på natten och hemma är alltid hemma. Vi bestämde oss för att sova i skift för att ha koll på Nova. Tidigt på måndagmorgen kom hennes tredje ordentliga kramp och då tyckte vi det var lika bra att åka in eftersom planen för måndagen ändå var att jaga läkare och svar. Krampen var hävd och allt gjort när akutbil och ambulans kom på plats. Nova & Andreas åkte in.

 


På Astrid Lindgren

Prover togs och visade inga tecken på virusinfektion eller annat dåligt. EEG gjordes vilket är Novas andra. Visade absolut inget tecken på epilepsi. Det räcker dock inte för att lugna mig eftersom jag förstått att det inte alltid visar sig.

 

Slutligen kom det en neuroläkare. Han var så säker man kan vara på att det  inte är epilepsi utan en jobbig variant av feberkramper. Jag känner mig fortfarande väldigt fundersam men vem är jag att ifrågasätta en läkare med år av utbildning och erfarenhet?
Vi fick svar på allt vi undrade men just nu minns jag varken frågor eller svar ordentligt. Det är någon form av omognad i hjärnan som orsakar detta men det ska inte ha att göra med att de är prematurer utan något som barn kan födas med ändå. De växer ifrån det. Vi har fått direktiv för vad vi ska ge och göra redan vid feber för att undvika kramp.
Feberkramper är inte farligt trots att de kommer ofta. Om de kramper över en halvtimme kan de ge skador men det är först efter en timme som de största riskerna kommer. Våra har krampat 20-30 minuter någar gånger men de senaste har varit kortare. Det kan vara ett tecken på att det redan är nu är påväg åt rätt håll.

 



I natt har vi sovit okej. Får se om Andreas orkar sig på en uppdatering. Han har kanske mer att lägga till eftersom det var han som var inne. Jag har bara skickat en bunt frågor och fått en bund svar, allt vidarebefodrat med Andreas som mellanhand så han har helt klart mer koll än mig.
Saga mår prima. Nova är febrig och med det gnällig och orkeslös men försöker leka lite nu. 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0