Uppgiven och ledsen.

Tjejerna fick feber igår eftermiddag. Igen! Jag är inte frisk från tjejernas senaste förkylning som Nova blev frisk ifrån för bara dryga vecka sedan.......Ska det vara så här??
Nova hade högsta febern på runt 38. Jobbigt men samtidigt en vinst att ingen av dem krampat trots att febern kom ganska plötsligt och i samband med att de sov. Uppvaknande och kramp brukar gå hand i hand. Vi gav alvedon.
I natt tog vi varsitt barn och varsitt rum för att ha bättre koll. Jag sov knappt alls. Nova var hostig och täppt vilket störde henne varje gång hon somnat. Hon gnällde större delen av natten och gallskrek vid halv 2. Saga vaknade mycket fram till 02 men sov sen.

Väcktes 06 av Andreas för att Saga krampade. Assymetriskt denna gång vilket aldrig hänt tidigare. Gjorde det vanliga men Saga behövde inte följa med amublansen. Ena tjejen var hon som vi träffade allra första gången :)
Vi bedömde tillsammans att det inte skulle ge ngt att åka in. Det var även under 10 minuter, tror vi. Andreas väcktes av krampen så vi kan ju inte vara helt säkra på att han hörde direkt men jag tror det.

Idag har både barnen varit risiga. Nova fortfarande värst men det kan vara för att hon är mer täppt i näsan helt enkelt, att det stör hennes andning. Vi har tempat hela dagen och gett ipren och alvedon. Vi undviker stesolid dagtid när vi är hemma så länge det inte går över 38, annars ska vi ge i förebyggande syfte.
15.00 sov båda barnen men Saga började vakna. Jag försökte få henne att somna om eftersom hon inte sovit så mkt som hon brukar och sömn brukar hjälpa sjukdom. Plötsligt började hon rycka. Assymetriskt igen. Nästan 11 minuter varade krampen, aningens kraftigare än den i morse. Jag tempade 38,5 under kramp och runt 39 efteråt.


Funderingar

Hon borde haft stesolid kvar i kroppen sen 06 men vi har upplevt det som att de börjar bli "immuna", inte alls lika trötta efter de fått de som förut.
Normalt vid feberkramp ska det bara hända en gång under en feberperiod. Detta var första gången Saga "dubbelkrampade". Nova gorde det förra gången.
Även om andra krampen var upp mot 39 i feber och verkade fortsätta stiga så var det lågt för att ge kramp. I morse vara det bara 37,5.
Assymetriska kramper. Inte symetriska. Epilepsi?



Vi har filmat kramperna. Korta sekvenser bara. Om nåon av er som kanske kommer träffa tjejerna när de krampar vill se filmerna får ni säga till. Kanske kan de kännas bra att ha sett det så ni är mer förberedda i sådana fall på hur en kramp kan se ut?

Kommentarer
Postat av: annelie h

Åh. Älskade vänner. Jag kan inte säga att jag vet hur ni känner men jag tänker på er iaf. Kram

2011-02-20 @ 17:56:39
Postat av: Tracy

kramar!

2011-02-21 @ 18:44:58
URL: http://lillavarg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0