Bebismat

Vet inte hur många som såg PLUS i veckan den 3 mars (del 5) men de var om just barnmat där och det var skrämmande hur dåliga burkarna är. Blev glad över att tjejerna äter hemmagjord mat och har så gjort sen de började äta hela måltider.
Gröten på morgonen och vällingen på kvällen är pulver och det är nog bäst så =)
Sen är både lunch, middag och mellanmål hemmagjort de flesta dagarna.
Tittar man på burkarna är första ingrediensen vatten oavsett om det är mat eller fruktpuré men jag trodde inte det var så illa som det var.
Ändå funderar jag...det är framförallt bristen på järn som är ett problem men det är ju ganska mycket järntillskott i både välling och gröt.
Undrar om ifall barnet äter både gröt och välling dagligen om det ändå är fara med purén?
Vilket fall borde det inte kallas spaghetti och köttfärssås om det knappt är någon köttfärs i...

För mig har det förutom näringsfrågan till stor del haft med ekonomi att göra, de där glasburkarna kostar om man bara ska handla sådana. Dessutom är de tunga att bära hem. De äter ju motsvarande en varsin stor burk vid varje mål, dvs. 4 burkar per dag + fruktpurén.
Samtidigt ska man inte vara präktig. Ibland varken orkar eller hinner man laga och då är burkarna ett väldigt bra alternativ. Även om de brister på alla sätt i innehåll så brukar svenskabarn växa upp till vuxna friska människor :)
Vi har alltid ett par burkar ståendes. De håller ju framme vilket är smidigt om man glömmer ta fram ur frysen ;)
Det händer ibland för ofta, hihii....Virriga!!!
När jag handlar försöker försöker jag välja sådana rätter som jag inte lagar själv så de fyller någon funktion. Tror även det är bra rent smakmässigt för jag kan fega ur lite med kryddningen så via burkarna får tjejerna lite andra smaker.

På svt.se kan man ta del av Plus men jag kopierar in snabbfakta från svt:s hemsida för den som inte orkar gå in där:



Ganska peppande att laga eget va ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0