Försäkringskassan

Jag har nog i det stora hela haft ganska tur med försäkringskassan. Blev sjukskriven i slutet av graviditeten, allt gick igenom smidigt. Det var förvisso hundra papper för både mig och mina två arbetsgivare att fylla i men det blev inge nekande eller överklagande. Allt godkänt första gången. Pengarna kom även som planerat.
När barnen föddes så blev det VAB för både mig och Andreas i början och det gick igenom smidigt och pengarna kom väl ganska precis inom godkänd tidsgräns har jag för mig.
Sen blev det föräldradagar och det fungerade med. Efter ett par månader kom fk på att de betalat ut pengar till mig för min sjukskrivning trots att jag fött barn och bara skulle ha för VAB, snabba på att reagera är de inte...det tog sen ytterligare några månader innan jag fick en återbetalningsblankett för summan. Jag tyckte man kunde dra av summan jag var skyldig för sjukskrivningen på summan de betalade ut för min föräldrapenning men så gör man tydligen inte. De skulle betala ut föräldrapenning samtidigt som jag skulle skicka in pengar till dem.
Jaja, ville de ha de så...
 
I början av februari blev Andreas oplanerat föräldraledig. Vi kunde inte skicka in ansökan tidigare än när det hände. 5 februari fick de således in ansökan om föräldradagar för hela februari. Försäkringskassan säger att de har 30 dagar på sig att bearbeta detta men man kan tycka att det ska gå fortare när de redan har alla uppgifter och bara en månad tidigare betalade ut till samma person, gällande samma jobb och samma barn. Jag har hittills inte märkt att de någonsin godkänner något snabbare än 30 dagar, snarare motsatsen. Vi har fortfarande inte fått något godkännande eller pengar för Andreas februaridagar och den där 30 dagars gränsen närmar sig. Det blev tight inför räkningarna. Jag har väldigt dålig föräldrapenning så tar bara ut lite grand. Det är knappt men vi klarar oss på Andreas lön om vi tänker igenom våra köp. Denna månad fick han 0 kr (vilket iof också var felaktigt från hans jobb). Som tur var finns det lite sparade resurser för vi klarar oss normalt inte på det jag får in. Räkningarna är iaf betalda och frysen fylld av mat :)
 
Egentligen finns det bara vinster med detta. Vi lever extremt ekonomiskt eftersom vi inte vet när vi får in pengar. Denna månad ska vi även betala tjejernas glasögon så något överskott blir det inte. Samtidigt är det många som har det så här varje månad, för oss är det tillfälligt. Kan bara komma gott ur att få perspektiv och vi lär oss dessutom spara ännu bättre.
Ändå. Vad irriterad jag är på fk och deras otroligt sega handläggning. Jag förstår verkligen inte svårigheten i att godkänna Andreas pappadagar. Det borde bara vara att trycka på en knapp och så var det klart...
 
En annan märklig sak med fk är att man inte får göra några ändringar trots att man ibland inte känner till sina rättigheter. Läkaren vi träffade i fredags skrev intyg på att vi ska vara sjukskrivna och inte använda föräldradagar. Han tyckte det var absurt att Andreas är hemma från jobbet för barnens kramper men använder föräldradagar. Försäkringskassan däremot säger att har man en gång sökt föräldradagar kan man inte omvandla dem till VAB-dagar oavsett vad. Så februari får Andreas föräldradagar sina men mars blir det VAB. Jag som i förväg sökt mars ut får stå kvar som föräldraledig och inte VAB:a alls. För min del som ändå hade varit hemma är det väl okej men att vara hemma bägge två hade vi i inte valt nu. Trist att Andreas kunnat ta VAB-dagar hela februari om vi bara vetat....
Man lär sig hela tiden.



Kommentarer
Postat av: alias anneli

Åhhh! Ja, FK är otroligt stelbenta o sega. Man ska helst inte ha med dem att göra, vet jag. Det lilla jag har haft med FK att göra, har bara varit en massa xtrajobb. Ringer man, så fastnar man i tfnkö ca 30 min var gång. Tjohoo!

2011-03-03 @ 22:20:04
Postat av: Camilla

Det är ju helt otroligt att det ska behöva vara så dom tar en evighet med sina beslut och informerar absolut inte om mer än man frågar rakt ut. lite tillmötesgående och förstående kan man ju tycka att dom skulle kunna vara

Ta hand om er. Kram

2011-03-07 @ 10:25:59
URL: http://milllis.wordpress.com/
Postat av: alias anneli

Har märkt en sak. På banker och FK är det mestadels "gamla tanter" som sitter. Det taaaar tid! Samt de lägger sig ofta i varandras jobb. Lägg märke till det nästa gång du står på en bank t ex. Visst man blir väl lite långsammare ju äldre man blir, men varför inte blandad personal isf.

2011-03-07 @ 23:05:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0