De växer som de ska <3

Bra dagar är dagar då jag åker från KS med vetskapen om att båda flickorna växer som de ska.
De är nästan lika stora vilket också känns väldigt tryggt. Viktiaste är att de följer sin egen kurva men att de är nästan lika stora är en fördel. Jag är glad :)

Det är bara en vecka och tre dagar sedan vi var där sist. Egentligen ska vi gå varannan vecka men det passade bättre så här. Det blir ett väldigt spring på sjukhus, barnmorskan här hemma och läkare. Andreas vill gärna vara med hela tiden, både för sin egen skull och min. Det är ju hans chans att verkligen vara delaktig i graviditeten. Jag känner hur de små livet dansar i magen, han har fått känna en endaste liten spark ;P
Den lilla förmånen med alla extrakoller är ju att man får se dem växa på ultraljudet. Andreas chef tycker väl däremot inte att detta är lika roligt, iaf inte att Andreas måste rymma från jobbet så mycket. Vi kom överrens om att denna tid var den bästa att offra så istället för A som sällskap idag fick mamma följa med (tack tack!). Jag vill inte åka själv. Dels OM det skulle komma ett dåligt besked och dels för att det alltid är skönt med sällskap.


Langar upp lite bilder från babycenter.com här nedan.
Klicka så blir de större och klicka sen utanför bilden för att återgå.
Den fösta bilden är från v16, den andra från v20 och den tredje v 24.
Jag är i 22+2 så ni får tänka er ngt mitt i mellan de två sista ;)
Detta är dock tvåäggstvillingar.
I min mage ligger de förvisso i egna säckar/påsar men skiljeväggen är betydligt tunnare.
Att de har egna säckar är väldigt viktigt och något som de kollade upp noga redan vid första besöket. Skiljeväggen är otroligt tunn, ser ut som ett hårstår på ultraljudsskärmen, men den är där och det känns tryggt.
Seg som en ballong ska den vara enligt bm, trots att den är tunn.
Ligger bebisarna i samma säck finns risk att de slår knut på navelsträng eller stryper varandra.
Dessutom är det tvillingar som delar säck som kan "växa ihop" till siamesiska tvillingar.
Detta är inte vanligt men det vet väl de flesta :)
Vet inte om jag skrivit det men de små delar moderkaka i min mage.
En risk med detta är att den ena tvillingen snor näring av den andra eftersom de hämtar från samma källa. Detta är en av anlendingarna till att det måste vara så många koller.
Om ena plötsligt slutar att växa kan det bli ett akut kejsarsnitt väldigt tidigt.
En nyfödd tvilling väger genomsnittligt 2,5 kg.



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0