Tänk.

Mina nycklar ligger i ett rum i en villa bakom en låst dörr. Bra där. Detta inser jag när barnen sitter väl fastspänd i vagnen och vi redo för en långpromenad. På denna väl inlåsta nyckelknippa sitter även nyckeln till soprummet och jag ska slänga sopor. Att jag saknar den nyckeln också hinner jag dock glömma innan jag går hemifrån, för hemifrån går jag. Snabbt och stressat för att jag lämnar en olåst dörr bakom mig.


På vagnen ligger en stinkande påse med några blöjor i, två stycken av de mer otrevliga slaget. Jag hinner ut och går mot soprummet innan jag inser att jag inte kommer in där. Så klart inte en granne inom synhåll. Tröttsamt. Slänger den blå bokcompaniet påsen med blöjor i en vanlig soptunna och känner mig jättedum.


Kutar vidare mot coop. Det blir ingen långpromenad med olåst dörr men en snabbhandling. Inser på en gång att alla tydligen ska handla just precis nu. Brukar annars vara ganska ensam så länge jag undviker torsdagseftermiddagar. Trångt är det nästan alltid, är det inte leveranser så har butiken använt gångarna till att förvara kampanjvarorna men nu var det extremt. Jag tappar tålamodet ganska omgående. Tjejerna är dock på strålande humör, tack o lov!


Vid barnhyllorna plockar mitt dåliga samvete ner nestléburkar i korgen. Har inte lagat tillräckligt med hemmagjord mat åt dem på sista tiden. Ett par familjer trängs runt mig varav en har flera barn i olika åldrar. Jag hör pojken skratta men registrerar åt vad förrän han säger ”titta på den där bebisen”. Pojken menar min Saga, min fina Saga och hennes skelning . Barn är elaka vill jag säga och så vill jag slå lite på honom och säga att han kan ta sig en titt i spegeln själv. Det gjorde jag så klart inte. Barn är inte elaka, inget ont alls har de i sig. Det är vuxna som är elaka. Det är vi vuxna som skapar norm. Vi visar och bekräftar med allt vi gör och säger vad som är okej/normalt/bra och vad som är fel/konstigt/annorlunda.


Så. Le mot alkisen på bänken, möt de med synliga handikap med respekt och tänk efter innan du fäller kommentarer, du vet inte vad som är dolt under ytan.


Kommentarer
Postat av: virrigamorsan

Camilla, du ska få en liten hemlis av mig:

När Tracy var liten så tyckte hon att det var jättejobbigt att alla tittade på mig och att en del pekade, men då svarade jag att de gör så bara för att jag är så otroligt vacker. Hon gick på det och tror fortfarande att det är så... Pst säg inget till henne är du snäll...Kramar i massor och du har världens finaste barn, kom ihåg det!! Och de har de mest underbaraste föräldrarna som finns, kom ihåg det med!!

2011-07-11 @ 15:48:48
Postat av: tette

Du har så rätt i det, att vi föräldrar skapar normen, men som tur är blir det flesta barnen bra, och speciellt era med världens finaste mamma o pappa ( o tant o johan)

2011-07-11 @ 19:02:46
Postat av: C

Inger!!! <3 Underbara du! Och du, du är vacker. Kom ihåg det!



2011-07-14 @ 12:38:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0