Hjälp hur gör ni???

Hur bär ni er åt ni barnfamiljer? Jag får verkligen inte ihop det med småbarn och jobb och jag har ändå bra arbetstider! Jag beskrev min almanacka i tidigare inlägg. Ett slagfält! Jag vill ju vara spontan och inte minst känna att jag har tid för det och de som är viktiga för mig.

Jag trivs med att jobba. Är inte längre splittrad mellan hem o jobb. Måndagmorgon är lite jobbig. Under helgen går ja snabbt in i mammarollen och vill stanna där. Under tågresan måndagmorgon "klär jag om" och tänker jobb. Det funkar. Hela veckan fungerar men när jag kommer hem på kvällen blir det jobbigt. Då är jag splittrad. Jag vill bara sätta mig på golvet och leka, krama, busa, pussa. Det gör att slagfältet jag beskrev i min kalender också får samma uttryck i köket och resten av hemmet. Inte roligt. Jag tycker ju om ordning.

Nu har det dessutom varit massa inför dagisstart. Stryka på namnlappar i kläder, fylla i lappar och göra punkter för hur personal ska agera vid kramp. Jag räcker inte till. Barnen blir arga när ja inte bara fokuserar på dem men annat förfaller om jag bara fokuserar på dem.
Och ja, jag har sänkt ambitionsnivån gällande ordning mot förut. Sänkt massor!!! Går upp på morgonen när familjen ändå sover o fixar med saker men jag är så trött. Så fruktansvärt trött. Behöver sömn. Behöver lära mig planera och prioritera. Hushålla med tiden för att få kvalité. Det gynnar alla. Just nu är det inte roligt. Dåligt samvete hela tiden åt det ena eller andra hållet och det blir inge bra. Så ska det inte vara men ajg vet inte hur jag ska göra rätt. Jag vill så mycket.....


Kommentarer
Postat av: HANNA

godmorgon, hoppas du får en jättebra dag! :D

2011-10-20 @ 07:07:33
URL: http://hannalovisasol.se
Postat av: Zuber

Hej.

Åhh ja. Jag vet inte heller hur andra gör. Men även om man är vuxen och så så behöver man hjälp ibland. Be om hjälp med en storstädning eller med tvätten att tvätta ikapp så man kommer i fas. Det handlar ju inte om att ni latar er. Ni hinner helt enkelt inte just nu. Eller be någon vakta barnen hemma hos er och laga storkok en söndag så är iaf middagen fixad några dagar framöver. Min svärmor brukar plocka lite i farten när hon är här. Jag har vant mig. Inte lätt i början med revirtänket. Har släppt det nu. :-) kram

2011-10-20 @ 08:04:11
Postat av: Tracy

kramar om

vi kan ta ut tjejerna och gunga så kan ni få städa lite..

2011-10-20 @ 21:04:25
URL: http://lillavarg.blogg.se/
Postat av: virrigamorsan

Hej raringen! Du får göra som Pippi!

Släng ut vattnet och sätt skurborstarna på barnens fötter och lek det rent. ,-) skämt å sido, fast lite allvar ligger det i pippi gjorde, städning kan bli kul om alla hjälps åt. Tracy var inte ens två år när hon var tvungen att lära sig att hålla reda på sina leksaker annars var det stor risk att de blev överkörda av en rullstol. Sedan får man fånga de små minutrar man har, det tar bara 5-10 att köra över med dammsugaren (man behöver inte vara alltid vara så noga) Det kan räcka med att fånga gruset i hallen och de värsta dammråttorna i V-rummet så blir sinnet mycket bättre. Eller bara göra diskbänken skinande ren, så mår ögat mycket bättre. Medans Andreas fixar maten så "tävlar" du med tjejerna om vem som plockar upp leksakerna fortast. Det mesta går mycket smidigare om man gör det till en lek, och framförallt involverar hela familjen i det som är tråkigt. Annars så kan jag gammelfaster, alias Mary Poppins komma och hjälpa er och ni får leka med barna. Massa massa kramar Inger

2011-10-25 @ 10:59:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0