Julafton

Så var tjejernas första julafton passerad. Det var i vanlig ordning god mat, massa klappar och mysigt! Har lite bilder som kommer upp senare. Dock inte så fina som jag tänkt mig ;) Det var lättare sagt än gjort att fota två 6 månaders i tomteluva och finklänning trots att pappan stod bredvid och gjorde sig till medan mamman försökte vara snabb med kameran på rätt tillfälle. Bild blev det iaf och några mms:ades ut som julkort. Sen fick tomteluvorna ryka, en klänningen spys ned och bilden med perfekta leenden enbart vara en del av vårt minne.

De sov inte mycket alls (julnerver? ;) men höll o andra sidan god min större delen av dagen, kvällen och natten. Gillar att de börjat med välling på kvällarna. Det sovs längre på nätterna när magen är mätt. Vi försöker just nu med gröt på morgonen, puréaktigt till lunch och välling som sista mål innan pyamas och säng. Sen tuttas det en del fortfarande, bl.a. fylls lunchen ut av bröstmjölk då de inte helt lyckas förse sig med ett helt mål än, men det är nära :) Allt som finns på en tallrik är spännande och de har god aptit.


I veckan åker Andreas på jobb i Lycksele och jag är inte riktigt redo för det om jag ska vara ärlig. Det blev dumt på flera sätt. Pappadagar söks 2 månader innan (eller var det 3?) Vilket fall så hade jag inga lektioner enligt schema denna vecka och även om jag vet att sådant ofta ändras brukar vi ju ha några dagars julfrid. Tänkte att läsa får jag göra på kvällen när A kommit hem i lite lagom lugn takt över julen. Det blir inte alltid som man har tänkt sig.
Dels så har vi grupparbete och dels så har vi även handledning på tisdag :( Så det var lite dumt att Andreas jobbar även om han skulle vara i Stockholmsområdet. Tur som vi har finns det både mormor, morfar och moster som tycker om våra små hjärtan och ställer upp.
Nu blir det även så att han åker iväg så att läsa på kvällen kommer gå sådär. Dessutom har jag nätterna själv och ska tisdag morgon pallra mig iväg till Runby för att lämna barnen och sen ta mig till stationen. Egentligen ska jag vara i Etuna 9.15 men eftersom jag har en förstående och bra grupp är det okej att jag kommer en timme senare. Skönt, annars hade jag behövt lämna barnen sådär en halv sex på morgonen och det hade inte känts bra för mig, barnen eller barnvakterna...Nu kommer de till moster halv 8. Torsdag ska jag träffa gruppen igen och förhoppningsvis har Andreas kommit hem när det är dags för mig att gå hemifrån men det återstår att se.

Jag vet att detta kommer bli en del av min vardag, lämna på dagis innan jobbet osv men jag är inte där än. Sex månader är tjejerna, jag vill inte behöva dra ut dem på morgonen redan. Att vara ensam hela dygnet och troligen flera dygn kommer ta på krafterna men det är okej, eller hade varit okej om jag inte haft skola. Hade räknat med att kvällarna var fria för plugg men det är bara att försöka gilla läget.


Nu är det snart dags för den årliga lutfisk-träffen.
Jag äter inte lutfisk och jag tror det är en minoritet som gör de i vårat lilla sällskap.
Lutfisk-träff är det likväl.
Jag tar med mig egen mat =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0