Vi mår bra alla fyra.

Jag vaknar av att Andreas sitter i sängen och har Saga i famnen. Hon låter konstigt och jag tänker mardröm.
Kollar klockan och inser att det borde vara dags för matning men Andreas vill inte lämna ifrån sig henne.
Han säger att något är fel, att vi måste gå till vardagsrummet där det är ljust.
Nova sover.

Saga rycker i hela kroppen, lugna ryckningar men konstanta. Hon låter konstigt. Ett jämnt ljud.
Hon skriker inte men hon låter hela tiden. Tänk er en utvecklingsstörd, om man ska gestala en utvecklingsstörd.
Fast utan att överdriva ljudnivån.
Ögonen, jag når henne inte när jag pratar med henne.
Jag och Andreas upprepar hennes namn, hon är frånvarande.
Krampar.
Jag tar henne i min famn och jag försöker amma henne eftersom det är det enda som alltid brukar få barnen lugna.
Så klart hon inte ville det när vi inte ens lyckas få ögonkontakt. Desperat försök.
Jag fortsätter försöka nå henne medan Andreas ringer 112.
När jag lägger henne på skötbordet för att lätta på blöjan tycker jag att hon blir mer panikslagen men jag kanske inbillar mig. Håller henne i famnen, kramar, pratar och är helt säker på att vi förlorat henne eller i alla fall hennes förstånd.

Ambulansen är snabb och personalen fantastisk. De tempar och Saga har över 39 grader. Hon får kramnedsättande medicin, alvedon och det förbereds för syrgas. Kramperna avtar innan syrgasen och de väljer att inte använda den. Jag åker med till Astrind Lindgren, Andreas stannar hemma med Nova som för ovanlighetens skull sovit förbi matning. Misstänkt?
Han plockar i ordning vad som ska med till sjukhuset och hoppas att Nova ska få vakna själv och äta innan de ska komma in till oss. Jag har hunnit nå sjukhuset och sitter i ett rum med en ledsen Saga i knäet när Andreas ringer. Jag hör Nova i luren, samma ljud som Saga. Hon krampar lika som syrran, kanske 40 minuter efter. Jo jag vet att vi har enäggade tvillingar men detta är ju hysteriskt!? Läkarna har aldrig varit med om att tvillingar följer varandra på detta sätt i beteende.
Fruktansvärt att höra Nova utan att få krama henne men vi vet i alla fall vad det är. Andreas har ringt en egen ambulans. På Astrid Lindgren väntar man med att undersöka Saga till syrran kommer, Saga visar då ingen symptom alls. Bara trött, gnällig och vill inte äta.

Orsak. Det vet vi inte säkert men det är feberkramper vilket i sig inte är farligt. Det man reagerar på är att kramperna var för länge. Framförallt Novas som krampade i över 20 minuter. Stackars Andreas stod ensam med Nova och väntade på ambulansen.
Igår togs spruta två på bvc. Vid förra sprutan märkte vi ingenting alls men det kan vara orsaken till den plötsliga feberuppgången som i sin tur resulterade i kramper. Jag personligen tror det men vem vet.
Man vet aldrig hur man reagarar i sådana hära situationer. Jag är glad att varken jag eller Andreas fick panik. Vi var lugna och rationella hela tiden vilket gynnade oss såväl som barnen. Ambulanspersonalen sa till mig på vägen in att de aldrig mött så lugna föräldrar.
I taxin påvägen hem grät jag.

Idag kramar vi extra hårt på våra små hjärtan och håller ett vakande öga på dem.
De är trötta av den kramnedsättande medicinen som håller i sig i 12h.
Vi har även fått med oss så vi kan ge om det upprepas. Hoppas inte.

 

Familjen  13/11 (foto Tette)



Jag vet att du sover
Känner värmen från din hud
Bara lukten gör mig svag
Men jag vågar inte väcka dig nu

Jag skulle ge dig
Allting du pekar på
Men bara när du inte hör
Vågar jag säga så

Jag kan inte ens gå
Utan din luft i mina lungor
Jag kan inte ens stå
När du inte ser på
Och genomskinlig grå blir jag
Utan dina andetag

Min klocka har stannat
Under dina ögonlock
Fladdrar drömmarna förbi
Inuti är du fjäderlätt och vit

Och utan ett ljud
Mitt hjärta i din hand
Har jag tappat bort mitt språk
Det fastnar i ditt hår

Jag kan inte ens gå
Utan din luft i mina lungor
Jag kan inte ens stå
När du inte ser på
Och färglös som en tår blir jag
Utan dina andetag

Jag kan inte ens gå
Utan din luft i mina lungor
Jag kan inte ens stå
Om du inte ser på
Och genomskinlig grå
Vad vore jag
Utan dina andetag

Vad vore jag
Utan dina andetag


(Kent, utan dina andetag)

Kommentarer
Postat av: Maria

Fick tårar i ögonen då jag läste detta. Det låter verkligen som ni skötte detta exemplariskt. Jag beundrar er. Krama tjejerna från mig

2010-11-26 @ 09:37:12
Postat av: Minna

<3

2010-11-26 @ 09:52:49
Postat av: MARIA

KRAM

2010-11-26 @ 11:44:47
Postat av: Tracy

usch så läskigt!

alldeles tårögd.

skönt att ni och tjejerna mår bra nu!



kram <3

2010-11-26 @ 19:12:47
URL: http://lillavarg.blogg.se/
Postat av: virrigamorsan

En massa kramar till er alla fyra!!

2010-11-26 @ 22:05:04
Postat av: Angelica

Hua... Feberkramp är inte att leka med :( hoppas att ni slipper upprepning!! Annars är det ju tur att ni fått medicin hem <3

massa kramar!!!

2010-11-27 @ 09:26:46
Postat av: Annelie i Mora

Usch. Ni måste varit oroliga inombords, men jag förstår dina tårar hemmåt då det hela lugnat ner sig så man får lite tid att gråta. Skönt att det inte var något jätteallvarligt. Kram

2010-11-27 @ 17:47:49
Postat av: tette

massa kramar på er



<3



/tette

2010-11-28 @ 08:49:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0