Yoghurt

Först fick jag lära mig att man inte ska ge några mejeriprodukter alls till bebisar det första året. Lite förvirrande när det samtidigt står lite överallt att man gärna kan klicka i smör i den egengjorda maten för att höja fetthalten. Det finns även mellanmål/dessert-burkar från bl.a. semper som innehåller yoghurt för 8 månaders bebisar (t.o.m. tidigare?).

Nu har jag förstått det så här:
Mjölk ska inte vara en måltidsdryck men det är okej med en skvätt i maten.
Grädde ska inte ätas som grädde men det är okej att ha lite i maten för att öka fetthalten.
Yoghurt ska inte ätas som mellanmål men är okej att dryga ut bär och fruktmixen med.

Förutom att magen kan vara känslig så tror jag att det precis som med pure-burkarna i Plus är järnbehovet som ställer till det. Bebisar mellan 6-12 månader har ett stort järnbehov och om man dricker mjölk till maten tar inte kroppen upp lika mycket järn. Detta lärde jag mig när jag var gravid och hade järnbrist. Tog en järntablett varje morgon vilket var duktigt och bra men jag tog det till ett glas mjölk :) Fel, Fel, Fel sa MVC och så blev det ett glas apelsinjucie i stället!


Handlade en turkisk yoghurt igår för att den är tjockare än "vanlig" yoghurt och kanske lite mindre socker?
Yoghurten gjorde succé i min hallon/björnbär/apelsin mix :D Hallon och björnbär mosade med gaffel och apelsinen är körd i mixern. Tycker själv det är underbart gott och till sommaren kommer jag nog göra större volymer så även mamma o pappa kan smaska i solen!!

Yoghurten gjorde konstisentens mycket bättre. Tidigare har jag haft banan i alla bär & fruktvarianter jag gjort för att det blir så otroligt flytande annars. Banan mosad med gaffel är någorlunda tjock. Nu kan jag skippa banen ibland tack vare yoghurten!!

Nöjd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0