Ögonkontroll

Återkontroll på barnens ögon på Danderyd igår. Det var tillfälle två totalt på sjukhuset. En fantastiskt bra ögondoktor. Samma som vi träffade i Väsby på bvc som skrev första remissen. Förutom att han är socialt begåvad så tar han sig tid att svara mina och Andreas hundra frågor vi attackerar honom med. Pedagogiska förklaringar på hur ögon fungerar och hur framtiden kan tänkas bli för tjejerna.


Nova visade inga tecken på skelning men det går inte att säga säkert ännu om hon kommer få, om det är glasögonen som gjort att hon inte utvecklat ngn eller om hon helt enkelt slipper. Jag kan väl iof säga med ganska stor säkerhet att det knappast beror på att hon haft glasögon. Det har ju gått allt annat än bra att använda dem.
Saga skelar däremot och ganska ordentligt. Den här tiden som gått sen förra tillfället skulle visa hur mycket glasögonen kan hjälpa. Ögondoktorn hade inga jätteförhoppning över glasögonen eftersom det inte blivit bättre alls men eftersom jag vet hur minimalt lite hon haft dem på sig, inte minst för att vi fick byta och haft de nya paren bara en tre veckor, känner jag att den här testperioden inte säger någonting. Vilket jag sa och han höll med om.


Jag frågade hur länge glasögonen minst måste vara på för att ge effekt. Två timmar. Inte totalt på en dag utan i följd. De har ingen av barnen haft någonsin. Den förra ögonläkaren vi träffade ville inte ge sådana tidsgränser, det var bara ”så mycket som möjligt”. Det fattar väl vem som helst att för att få maximal effekt ska de sitta hela dagen men sanningen är att två barn under ett år inte går med på det. Nu har vi något att sträva mot. Jag tar ett barn åt gången. Tvåtimmasrintervall men målsättning att hela tiden utöka tiden. I augusti kan vi med mer säkerhet säga vilket effekt glasögonen har mot skelningen, då har vi testat på riktigt.


Synfelet är inte stort. Optikern i glasögonaffären  reagerade på hur stort synfelet var vilket vi tyckte var märkligt. De hittar alla små detaljer i mönster, de pillar ut mina små örhängen ur mitt öra och plockar med allt smått. Vi märker inte av något synfel alls så blev lite fundersamma om det blivit något fel. Läkaren igår tyckte iaf inte det var något stort synfel de hade, måste vara optikern som uttryckte sig klumpigt eller lite erfarenhet. Det märkliga var kanske inte styrkan på glaset tjejerna fick utan att så små får glasögon. Sällan man upptäcker fel så tidigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0